Τι δραστηριότητα να ξεκινήσει το παιδί μου; 5 επιλογές για χαρούμενα παιδιά!

Από

Το παιδάκι σας μεγαλώνει σιγά-σιγά, και ενώ δε προλαβαίνεις να κάνεις βασικά πράγματα, έχει αρχίσει να αναδύεται η ανάγκη και η πίεση για «εξωσχολικές δραστηριότητες». Σε συζητήσεις με άλλες μαμάδες ακούς ότι το τριών ετών παιδί τους είναι ήδη πρωταθλητής στο ποδόσφαιρο, έχει μαύρη ζώνη στο καράτε, ενώ ετοιμάζεται να γράψει και τη πρώτη του συμφωνία! Και αναρωτιέσαι…το παιδί μου εμένα γιατί δε ξεχωρίζει το κόκκινο από το πράσινο;! Μην αγχώνεσαι και μην πιέσεις υπερβολικά το παιδί, ο κάθε άνθρωπος (γιατί μικροί άνθρωποι είναι) έχει τους δικούς του ρυθμούς και προσωπικότητα.

Θα δοκιμάσει πολλά

Είναι πολύ συχνή η ιστορία, ένα παιδί να ακούει τη μια μέρα το φίλο του που πηγαίνει ποδόσφαιρο και να σου λέει ότι θέλει και αυτό. Μετά να μη του αρέσει, να το παρατάει και να λέει πως θέλει και αυτό να πάει κολυμβητήριο, όπως ο συμμαθητής του. Τελικά ούτε στο κολυμβητήριο να διασκεδάζει, και να σου ξεφουρνίζει ότι του αρέσει το Κουνγκ Φου. Εσύ σα γονιός τί πρέπει να κάνεις; Καταρχάς, να δεχτείς πως όπως και οι μεγάλοι δε βρίσκουν αμέσως το χόμπι που τους αρέσει και ταυτόχρονα τους ταιριάζει, έτσι – και ακόμη περισσότερο – τα παιδιά. Καλό είναι βέβαια να διαχωρίσεις ποια είναι η περίπτωση κάθε φορά: μήπως το παιδί προσπάθησε να πηγαίνει, αλλά πραγματικά δε διασκεδάζει κάνοντας αυτή τη δραστηριότητα; Μήπως το πρόβλημά του δεν είναι η δραστηριότητα αυτή καθαυτή, αλλά ο προπονητής ή οι συμπαίκτες του για παράδειγμα; Ή μήπως απλά παίρνει βιαστικές αποφάσεις και δε δίνει χρόνο σε μία καινούργια δραστηριότητα για να δει αν όντως του αρέσει; Η κάθε περίπτωση χρειάζεται διαφορετικό χειρισμό και το πιο σημαντικό για να καταλάβεις τί πραγματικά συμβαίνει είναι η συζήτηση μαζί του και η παρατήρηση της συμπεριφοράς του. Στη συνέχεια, καλό θα είναι να σεβαστείς το παιδί και τις επιθυμίες του, αλλά να βάλεις ταυτόχρονα και τα όριά σου.

Μπορεί να μην τον πάρουν στο εφηβικό του Ολυμπιακού

Σίγουρα και εσύ, όπως και κάθε γονιός, έχεις κάποια όνειρα που δεν εκπληρώθηκαν ποτέ. Μπορεί να ήθελες να γίνεις διάσημη τραγουδίστρια για παράδειγμα ή σπουδαίος αθλητής. Προσπάθησε να μην μεταφέρεις τις δικές σου επιθυμίες και προτιμήσεις στο παιδί σου, και το πιέσεις να ασχοληθεί με κάτι το οποίο δε του αρέσει. Εάν δε το ευχαριστεί να τραγουδάει, δεν έχει νόημα ούτε να το τραβάς με το ζόρι σε μαθήματα ορθοφωνίας, ούτε να το υποχρεώνεις να σας τραγουδάει σαν προβληματικό μετά το δείπνο όπως στη Μελωδία της Ευτυχίας.

Επίσης, μπορεί να έχει βρει μια δραστηριότητα που του αρέσει και του ταιριάζει, αλλά να μην είναι «ο καλύτερος» ή «η καλύτερη». Σίγουρα είναι σκόπιμο να βοηθήσεις το παιδί να βελτιωθεί, για παράδειγμα να προπονείστε και μαζί στο κήπο και να το ενθαρρύνεις. Αυτό που δεν είναι σκόπιμο, είναι να το πιέσεις υπερβολικά και του μεταφέρεις το άγχος της επιτυχίας με κάθε κόστος. Με αυτόν τον τρόπο αφαιρείς τη διασκέδαση από τη δραστηριότητα, ενώ του καλλιεργείς μόνο ανταγωνιστικά συναισθήματα και επιθετικότητα, αντί για συνεργασία και ομαδικότητα. Η επιτυχία και το να είμαστε πρώτοι δεν οδηγεί απαραίτητα στην χαρά και την ευτυχία του παιδιού.

Δεν έχουμε όλοι ένα ξεχωριστό έμφυτο ταλέντο

Ομολογουμένως είναι πολύ τυχεροί οι άνθρωποι που ξέρουν από μικροί τί επάγγελμα θέλουν να ακολουθήσουν, αυτοί που τους συναρπάζει ένα άθλημα από μικρή ηλικία, που έχουν μια ιδιαίτερη κλίση σε κάποιο μουσικό όργανο. Αλλά, δυστυχώς, για τους περισσότερους δεν ισχύει αυτό και δεν είναι τόσο ξεκάθαρο το ταλέντο τους σε κάτι. Οι περισσότεροι είμαστε αρκετά καλοί σε κάποια πράγματα, πολύ καλοί σε ελάχιστα και σε τίποτα άψογοι. Δεν πειράζει. Παρατήρησε το παιδί σου και δες τί του αρέσει πιο πολύ να κάνει; Καταπιάνεται με τη ζωγραφική; Θα μπορούσε να ξεκινήσει μαθήματα αν θέλει. Του αρέσει να κλωτσάει τη μπάλα στην ύπαιθρο; Μπορεί να το ενδιαφέρει το ποδόσφαιρο. Συναρπάζεται από ταινίες με πάλη και καράτε; Μπορεί να το ενδιαφέρει να ξεκινήσει μια πολεμική τέχνη! Βέβαια, εκτός από το τί του αρέσει, παίζουν ρόλο και οι ικανότητές του. Για παράδειγμα, μπορεί στο κοριτσάκι σου να αρέσει το μπαλέτο αλλά να έχει κάποια παραπάνω κιλά, και να μην έχει ευλυγισία και ρυθμό. ΟΚ, όλα γίνονται αν το θέλεις πολύ, αλλά δεν θέλεις φαντάζομαι να πάει κάπου όπου θα ξεχωρίζει έντονα ανάμεσα στα άλλα κοριτσάκια-φωτοτυπίες και θα τη περιγελούν. Αυτό μας φέρνει στο επόμενο θέμα.

Ατομική ή Ομαδική Δραστηριότητα

Σε γενικές γραμμές οι ομαδικές δραστηριότητες θεωρούνται καλύτερες, καθώς το παιδί μαθαίνει το σεβασμό, την συνεργασία για να επιτύχει ένα αποτέλεσμα, την επιμονή και την υπομονή, καθώς και την αυτοπεποίθηση. Επίσης, στα πλαίσια του ευ αγωνίζεσθε, συνήθως προπονούμαστε πιο έντονα όταν παίζουμε με άλλα άτομα παρά όταν μαθαίνουμε ένα άθλημα μόνοι μας. Και πάλι η απάντηση στο ερώτημα αυτό, ομαδική ή ατομική δραστηριότητα, βρίσκεται στο τί θα σου «πει» το παιδί με τη συμπεριφορά του. Εάν είναι ένα ντροπαλό παιδί, χωρίς πολλή αυτοπεποίθηση και υπάρχει κίνδυνος να μην ενταχθεί αποτελεσματικά στην ομάδα, ίσως είναι καλύτερο να ξεκινήσει μια δραστηριότητα με ατομικά μαθήματα, να χτίσει την αυτοπεποίθησή του, και στη συνέχεια να ενταχθεί σε μια ομάδα. Εάν από την άλλη το παιδί σου είναι πολύ ζωηρό και έχει υπερβολική ενέργεια, π’ηγαινέ το σε μια ομάδα ποδοσφαίρου/μπάσκετ/βόλεϊ και άσε το να εκτονώσει την υπερβάλλουσα παιδική ενέργειά του!

Δραστηριότητες με πολλαπλά οφέλη

-Ιππασία: ευθύνη, συντροφικότητα, ισορροπία, σεβασμός στα ζώα

-Σκάκι: ενίσχυση σκέψης, μνήμης και φαντασίας, στρατηγική

-Χορός: αυτοπεποίθηση, ενίσχυση φαντασίας, σωστή στάση σώματος, ευλυγισία

-Θέατρο: ενίσχυση φαντασίας, εξωτερίκευση συναισθημάτων, ενίσχυση αισθητικής, διάλογος

-Πολεμικές Τέχνες: σωματική ενδυνάμωση, αντανακλαστικά, αυτοσυγκράτηση, ηθική

Μπορεί Επίσης Να Σας Αρέσουν